Before in this field there was a quotation from a song...Now it shall be this : Sometimes when you look back at your past, there is nothing left to do but smile...and wish you could go back in time and break your own nose...

петък, 10 април 2009 г.

С какво си приличат Гоя и Гигер(освен по първа буква)




Незнам колко от четящите това се интересуват от изобразително изкуство, но за да опиша The Path ми се иска започна с няколко примера.Случвало ли ви се е да погледнете някое платно, няма значение дали класическо или не и да изпитате неподправен ужас.. В същото време да сте толкова запленени от реализма, детайла и идеята му(колкото и чудовищна да е тя) та да не можете да откъснете поглед от него? Миг по-късно вече неспособни да понесете гледката и отвръщате поглед, само за да го върнете след малко обратно върху онова което ви плаши и запленява....
Като примери ми се иска да посоча (поне за себе си) "Сатурн" на Гоя, "Салът на Медуза" на Теодор Жерико , Ел Греко-овата Пиета и "Градината на Земните Наслади" на Бош...Естествено някак и да не спомена гениите на съвременния сюрреализъм като Гигер и неговите "био-механични" кошмари, Бексински и горите му от демони и не на последно място Луис Ройо с неговите смущаващо еротични на места видения за пост-апокалиптичния свят....

Съвсем умишлено полагам до такива доказали се пред историята имена като Гоя и Ел Греко , такива фигури като Бексински, защото макар и тази широка аналогия да е непростима от гледна точка на един изкуствовед, за мен - обикновения зрител тези автори, дали поради болната ми психика или нещо друго , успяват в творбите си да ми донесат същото това описано по-горе състояние на изумление и ужас...

Едно тихо преклонение пред таланта , преминало в още по-безшумно вцепенение когато осъзнаеш колко точно трябва да е бил жив образа в съзнанието на автора, за да излезе той точно толкова непринудено оставящ впечатлението за "съществуване" върху платното.

Точно това е и състоянието, в което изпадам при всеки мой следващ досег със The Path - на теория семпъл продукт на независимо студио, опитващ се да ти предложи един по-различен поглед върху една класическа приказка, ако тя се случваше с около 4 века по-късно от написването си....
За любителите на конкретиката ще поясня че The Path е по жанр psyhological horror на ТaleofTales – хора които за момента поне се двоумят между това дали да създават истински, стойностни гейм продукти като този и тяхното крайно интригуващо ММОRPG Endless Forest( в което играча е елен...и живее като елен...и не прави нищо друго освен да бъде...елен и да се разхожда из гората)или подобно на повечето съвременни творци да използват вечната претенция за "творческа свобода" и "авторово послание" , създавайки онова което аз ще оприлича на френско експериментално кино , изсипвайки някакви криворазбрани абстрактни послания върху играча...
За последното за сега има само една плашеща индикация наречена The Gravеyard,в която единствената цел на играча е да разхожда старица из решено в черно-бели тонове гробище, докато тя най-накрая не седне на една пейка и не чуете една песничка....Е да несъмнено сърцераздирателна но лишена от всякакъв талант, смисъл и послание отвъд "да накараме слушателя да се чувства подтиснат, използвайки елементарна ценностна манипулация"... Идеята явно е играча изцяло да се потопи в атмосферата, без да е ангажиран с каквито и да е очаквания на авторите, точно както абстракционистите обясняват творчеството си...
За мен обаче истински стойностното е била не просто атмосферата, създадена чрез стандартните кинематографични похвати. Винаги съм смятал за истински ценно и майсторско бавното разкритие и осмисляне на онова стоящо зад нея - онова създаващо специфичната за horror жанра постановка... Една комбинация от симпатия, меланхолия и някаква напрегната очакваща уплаха, приспана от разумът ти, постоянно спекулиращ с малките късчета информация които ти се поднасят за персонажите и сюжета...До сега, от целия(вече никак не малък) каталог на horror заглавията съм попадал само на 3 успели да направят това до такава степен, че в мен да се появи именно онова константно разкъсващо те двоумене между това да изключиш монитора и забравиш със затворени очи и това да продължиш да разкриваш все по-долни и вътрешни пластове от творението на авторите пред теб...3тото е The Path....Първите две са Silent Hill 2 и Fatal Frame...
С всеки следващ ред в които се доближавам до същината на The Path рискувам все повече и повече да разваля удоволствието на някой , който току виж заинтригуван би поискал да се се докосне до нея…И все пак предполагам няма да нанеса непоправима щета като спомена че Пътеката е всъщност един сюреалистичен преразказ на приказката за Червената шапчица, едновременно актуализиран до нашето време и в същото време доближен до оригиналната версия на братя Грим за сюжета – да онази в която ловеца не идва на края, а всички заживяват щастливо като стомашното съдържание на вълчия организъм. Основата е проста – имате на разположение шест различни „шапчици”, като задачата ви е обяснена с лаконичното „Отидете до къщата на баба си!И не се отклонявайте от Пътеката!” От там нататък свободата е във ваши ръце и като всяка една уважаваща себе си червена шапчица от епохата на сексуалната революция , се предполага че вашия персонаж ще направи всичко друго но не и да следва пътеката…Ако го направите – играта ви завършва за около 4 минути…С провал…
Това което прави това заглавие действително ценно се корени точно във факта че , точно както в добрите horror заглавия не ви бива обяснено какво точно се случва и смисъла на случващото се, а инициативата да проумеете сюжета и действието е оставена изцяло на вашето въображение.Единствения ви ориентир е забитото в подсъзнанието ви познание за сюжета на приказката, който ви подсказва че най-вероятно при първа възможност е желателно да забиете към гората и там издирвайки полянки и цветенца неизбежно да се срещнете с Големия лош вълк…И точно тук е момента в който приказката придобива онези за гротески измерения характерни за horror жанра….Всичко което срещате и виждате в „гората” е неизбежно обвързано със персонажа който сте избрали да ръководите…За всяко едно от момичетата от 7 до 30 годишна възраст тя ще ви разкрие различна дали наивно-трагична, дали плашещо реална история за това коя точно е „нейната” гора , защо е избрала да се „изгуби” в нея и естествено кой е Големия Лош Вълк. Поне за сега не съм срещнал случай в който той да покрит с козина и на четири крака…За сметка на това веднъж бе облечен в червена рокля , а пък втория път носеше черни очила и бе захапал с премерено привлекателно безличие фас….
Всичко това ви се поднася с наивно замазана с огромни количества bloom и ярко контрастиращи тонове графика, създаващи онова добре познато усещане за илюстрация в детска книжка…С тази разлика ,че когато в детската книжка червената шапчица се разхождаше из гората пред очите ви внезапно не се появаха решени в пастел и въглен рисунки на преобърнато детско креватче да речем или пък празна спринцовка поставена до догаряща свещ….
И всичко това докато из гората се разнася незнайно защо плашещия звук на радио звучащо на „бяла станция”, само от време на време преминаващ в някакъв далечен детски хор сигнализиращ че се доближавате до поредното парче от спомените на персонажа ви…
С това и горе долу се достига онази точка , която по-горе описах и отвъд която , боя се, това описание заплашва да развали нечие удоволствие…
Целта ми беше да напиша нещо което да комбинира едновременно виждането ми за това колко тънка вече е поне за мен през зрителския ми поглед разликата между „конвенционалния” и „модерния” метод за изказване на някаква творческа идея и да запозная тези четящи това с едно заглавие, което показва как една идейна платформа може да бъде пъти по-продуктивна и смела в подхода си към разглеждане и представяне на истински стойностно авторово творчество, отколкото една вече отдавна наложила се и традиционна такава като литературата…
А за литературата…Или по точно за нещо което за мой ужас в момента минава за такава следващия път…

Това съобщение достигна до вас благодарение на:
Кофеин(!!!!!)
Мнението ми за съвременните „изкуства”
Пет години образование в хуманитарна гимназия

Music of the now:
Offspring –Have you ever
http://www.youtube.com/watch?v=IIws6nr_fc4

Offspring – Staring at the sun
http://www.youtube.com/watch?v=2gu3eMIbm30

Disturbed – Inside the Fire
http://www.youtube.com/watch?v=hlG9R944Z1Y

Grendel – Don’t tame your soul
http://www.youtube.com/watch?v=BIH5sZMhcYc

The Seatbelts – Tank!(Cowboy Bebop Opening theme)
http://www.youtube.com/watch?v=P6Kf545Kg4s

Няма коментари:

Публикуване на коментар